• ZnanyLekarz.pl

Badania mykologiczne

Badanie mykologiczne wykonujemy w przypadku podejrzenia zmiany chorobowej o etiologii grzybiczej. W celu potwierdzenia lub wykluczenia infekcji grzybiczej w obrębie stóp. Dzięki niemu możemy określić gatunek grzyba chorobotwórczego. Właściwa identyfikacja jest niezbędna pod względem klinicznym i profilaktycznym. Pozwala ona na rozróżnienie zakażeń dermatofitowych od innych niegrzybiczych chorób jak np. łuszczyca, liszaj płaski paznokcia lub bielactwo paznokci.

Jak wygląda badanie mykologiczne?

Aby wykonać badanie mykologiczne, konieczne jest pobranie materiału w formie zeskrobin zakażonego grzybicą paznokcia lub zrogowaciałej skóry. Zabieg trwa zaledwie kilka minut i jest całkowicie bezbolesny. Podolog dobiera specjalny frez i delikatnie ściera tkankę zainfekowaną grzybicą. Pobrany materiał zostaje umieszczony w jałowym pojemniku, a następnie wysłany do laboratorium. Po miesiącu hodowli uzyskuje się wynik badania określający rodzaj grzyba, który zaatakował nasze paznokcie lub skórę.

Przygotowanie do badań, jest istotne dla wyniku, powinno się odstawić leki przeciwgrzybicze.

• Leki doustne – na 3 miesiące przed badaniem,
  • Preparaty miejscowe (lakiery, środki odkażające) – na co najmniej 1 miesiąc przed badaniem.

W przypadku podejrzenia grzybicy paznokci nie należy stosować lakierów i zmywaczy do paznokci – na 3-4 tyg. Przed pobraniem materiału na tydzień przed badaniem nie powinno się obcinać paznokci.

Awaryjne przypadki