Podologia

Pielęgnacja stóp diabetyka

Diabetycy powinni obowiązkowo pojawiać się w gabinetach podologicznych. Cukrzyca to choroba bardzo podstępna, która może rozwijać się w organizmie człowieka latami i w tym czasie potrafi wyrządzić wiele szkód. Stopy osób chorych na cukrzycę wymagają szczególnie troskliwej pielęgnacji, zwłaszcza jeśli istnieją powikłania w postaci stopy cukrzycowej.

Zespół stopy cukrzycowej dotyczy 15 % diabetyków. Stopa cukrzycowa może objawiać się zmianami w obrębie stóp takimi jak: infekcje, owrzodzenia, uszkodzenia głębokich tkanek w połączeniu z zaburzeniami neurologicznymi oraz zmianami w obrębie naczyń obwodowych w kończynach dolnych. Nieleczona może prowadzić do deformacji i martwicy stóp. Do powstania tych zmian przyczynia się neuropatia cukrzycowa, czyli uszkodzenie włókien nerwowych, czuciowych i ruchowych, zaniku mięśni i zniekształcenia stopy. Bardzo niebezpieczne są zaburzenia czucia, brak wrażliwości na ucisk i ból.

W następstwie długotrwałych wysokich wartości cukru we krwi dochodzi do uszkodzeń całych systemów organów, m.in systemu krwionośnego i nerwowego.

Syndromem stopy cukrzycowej SSC nazywamy zespół różnych objawów chorobowych powstałych z różnorakich przyczyn i spowodowanych różnymi mechanizmami patologicznymi. Uszkodzenia tkanki na stopie pacjenta cukrzycowego mogą prowadzić do:

• opóźnionego gojenia się ran
  • braku efektywności ich leczenia
  • wrzodów
  • chronicznego powstawania ran
  • amputacji całej stopy lub jej elementów.

Osoba chora na cukrzycę powinna zareagować, gdy:

• Odczuwa ból w obrębie stóp
  • Odczuwa nadwrażliwość dotykową, np. ból lub przy­kre doznania wywołane kontaktem z pościelą
  • Czuje osłabienie kończyn, nie odczuwa zmian temperatury
  • Występują skurcze mięśni, uczucie ściskania, czuje mrowienie, pieczenie, drętwienie i kłucie w stopie
  • Paznokcie są pogrubione, zdeformowane,
  • Pojawia się grzybica na paznokciach lub przestrzeniach międzypalcowych
  • Pojawiają się nagniotki, modzele, odciski
  • Skóra stóp jest cienka, su­cha, łuszczy się
  • Widać utratę włosów na grzbiecie stopy i palców
  • Stopy są zaczerwienione lub sine (niedokrwione)
  • Pojawiają się pęknięcia, otarcia, zranienia stóp, wypływ płynnej treści (wysięk)
  • Rany nie goją się lub goją bardzo długo

Zadaniem podologa jest przede wszystkim bardzo szczegółowy wywiad, badanie stóp poprzez badanie czucia powierzchownego, głębokiego i temperatury oraz sprawdzenie krążenia. Bardzo ważne jest również dokładne obejrzenie stóp oraz towarzyszących ich zmian skórnych, takich jak sucha i łuszcząca się skóra, pęknięcia i owrzodzenia.
Pacjent wychodzi bogatszy o edukację w przypadku dalszego postępowania i dbania o stopę cukrzycową, dobór odpowiednich preparatów do pielęgnacji domowej, prawidłowego obuwia. Zalecane są również wkładki odciążające na miejsca narażone na nadmierny ucisk.

Zadzwoń do nas